facebook https://www.facebook.com/izyaninadhirahzamzam
twitter : http://twitter.com/nadhirahzamzam
@nadhirahzamzam

Saturday, February 26, 2011

kasih ibu

marilah sama-sama kite renungkan:...
aku mempunyai pasangan hidup...
saat senang aku cari pasanganku,namun...
saat susah baru aku cari ibuku...
saat berjaya aku ceritakan dan raikan bersama pasanganku,tapi
saat kegagalan aku ceritakan kepada ibu....
saat bahagia aku peluk erat basanganku,...
saat sedih aku peluk erat ibuku....
saat gembira aku bawa pasangan aku....
saat aku sibuk,aku hantar anak kepada ibu...
sambut valentine selalunya beri hadiah pada pasangan...
saat sambut hari lahir ibu kau hanya dapat mengucapkan 'SELAMAT HARI LAHIR' sahaja...
selalu kamu ingat pasanganmu...
namun ibu yang selalu ingatkanmu...
setiap saat engkau menalifon pasanganmu...
tapi,andai engkau ingat barulah engkau telefon ibumu
kamu selalu belikan pasangan hadiah,
namun entah bila kau akan belikan ibumu hadiah
renungan:
kalau kau sudah habis belajar,kau bekerja...
bolehkah kau kirim duit buat ibumu???
ibumu tidak meminta banyak...
cukuplah untuk makan minumnya...
namun pasti kamu berkira-kira samada mahu memberikan ibumu duit ataupun tidak...
pernahkah kamu hitung berapa banyak duit yang ibu telah habiskan untukmu bermula dari kamu lahir???
masakan untuk membelikan ibu ubat pun kamu seakan-akan berat untuk menggunakan duitmu???
siapakah ibu di mata kamu???
mengapa harus dilebihkan kepada pasangan berbanding ibumu???
pernahkah kamu fikir seandainya ibumu tiada suatu hari nanti???
sudah pasti kamu akan terfikir kembali...
saat itu,pastinya ibu tidak dapat memenuhi lagi kehendakmu...
fikirlah...
berapa banyak yang sanggup menyuapkan ibunya saat ibunya tengah sakit,tenat,demam...
berapa ramai anak-anak yang sanggup mengelap muntah ibunya???
berapa ramai anak-anak yang sanggup menggantikan lampin ibunya???
yang sanggup membersihkan najis ibunya???
berapa banyak yang sanggup membuang ulat dan membersihkan kudis dan luka ibunya...
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja kerana ingin menjaga ibunya??
berapa ramai yang sanggup sembahyang untuk jenazah ibunya??
sedangkan ibumu....
sanggup bersengkang mata menjaga kamu...
menepis setiap ekor nyamuk yang cuba mengganggumu
menemanimu saat kamu demam....
berlapar demi memastikan kamu kenyang.......
menolong disaat kamu kesusahan...
menyeka setiap air matamu yang menitis.........
semuanya IBU yang melakukukannya...
namun,apa balasan kamu untuk IBUMU?????
ingatlah sahabat...
selagi ibumu masih bernafas....
hargailah ibumu...
jangan sakiti hatinya....

No comments:

Post a Comment