facebook https://www.facebook.com/izyaninadhirahzamzam
twitter : http://twitter.com/nadhirahzamzam
@nadhirahzamzam

Saturday, February 8, 2014

Dugaan oh Dugaan


Menurut Ibn Manzur dalam Lisanu al-‘Arb, bala’ itu adalah ujian yang terdiri daripada yang baik juga yang buruk. Seperti mana yang diberitakan pada surah al-Anbiyaa’ iaitu;
    ونبلوكم بالشر والخير فتنة وإلينا ترجعون
    ”Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan.”[Al-Anbiyaa’: 35]

Tahun ni je dah berapa kali benda buruk jadi kat aku..
Aku pun tak tahu nape.. Mungkin Dia nak uji setakat mana aku mampu bersabar..
Ye lah, mula-mula printer rosak repair tu dah around RM100,then motor rosak around RM200,then lappy rosak around RM500 and now purse aku hilang..
purse hilang means aku hilang my ID card,semua kad kredit aku,LESEN aku,kad insurans dan gambar2 pasport yang student nurse..
OH MY.!!! seriously sakit jiwa weh.!!
susah kot nak pegi mana2,nak beli barang pun duit tader dan paling penting aku rasa aku ni same cam pendatang asing sebab tader identiti card menyatakan aku warganegara MALAYSIA..

BLANK. aku tak tahu dah nak buat ape.

Lastly bila otak dah mula berfikir waras balik aku try contact mama,for sure berbakul-bakul mama membebel.. Tapi memang betul pun,bila benda tak pernah jadi kat aku so aku amik mudah benda tu. Dah jadi macam ni mula la nak menggelabah tak ingat dunia.. Ala,kalau jadi kat orang lain pun confirm akan jadi biul cam aku jugak walaupun sekejap kan..

Ok,stop membebel pasal tu.. So ape yang aku kena buat sekarang nak kena block semua account,nak kena report polis,nak kena buat IC dengan LESEN baru,nak kena pergi bank-bank untuk buat kad baru dan nak kena sambung dengar bebelan dari beberapa pihak lagi..

1st - pergi balai polis dan buat report.. Kali ni FATHONAH banyak tolong aku.. Membantu sangat-sangat.. THANX buddy sebab betul-betul kawan sejati,ada time aku susah dan senang (touching)
nak buat report aku kena angkut Fathonah teman aku ke balai sebab nanti kalau Encik Polis nak saman aku sebab naik motor takde lesen aku boleh cakap Fathonah drive. Lagipun aku mane pernah masuk balai,kalau ade teman ni takde la nak "NEBES" sangat kan..

2nd - block semua kad bank.. habis kredit aku nak block semua kad ni.. tapi terpakse la.. berhabiskan kredit sikit daripada duit aku semua habis..

3rd - aku pun tak tau dah nak buat apa.. sebabnya nak buat IC susah nak keluar memandangkan kelas kami everyday office hour. So agak susah lah nak keluar.. Sama jugak dengan lesen aku.. Kad bank maybe boleh tapi kena tunggu next week la. Tu pun kena mintak duit dengan my dad dulu untuk bayar denda nak buat semua kad ni.. Ok,get ready nak dengar daddy plak membebel lepas ni..

DAN HARI NI.. sesungguhnya aku ni bukan lah jenis manusia yang mampu bersabar. Ya.! Mungkin untuk beberapa hari aku mampu,tapi lastly hari ni aku rase macam satu beban yang berat menghempap diri aku.. Seriously aku rasa down gila.. Luckily ade insan-insan yang setia disisiku (skemanye ayat) yang sanggup tolong aku..Ade untuk sentiasa bagi semangat pada aku..

For capital A,thanx sesangat sebab betul-betul tolong saya,cheer me back.. Fathonah keep make me smile like u did.. budak-budak group aku pun ramai yang tanya am i alright.. Thanx buddy.. aku sayang korang-korang yang ada time aku susah.. Time senang korang memang ade.. At least aku tau sape yang betul-betul kawan sejati kan.. #statement bukan nak cari pasal,just sekadar luahan..

Rasanya dah boleh stop kot.. panjang berjela da tu..
good nite ^__^



    لا يكلف الله نفسا إلا وسعها
    ”Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya.“ [Al-Baqarah: 286]
notakaki :
sekurang-kurangnya aku tahu Allah masih sayang aku sebab tu Dia uji aku.. supaya aku sentiasa ingat Dia..


No comments:

Post a Comment