facebook https://www.facebook.com/izyaninadhirahzamzam
twitter : http://twitter.com/nadhirahzamzam
@nadhirahzamzam

Sunday, December 1, 2013

rawatan bagi menangani kolesterol

memandangkan baru2 ni makcik aku banyak tanye sal kolesterol ni, and nak tau details cara nak elak kolesterol tinggi  so aku cari la artikel ni kat internet.. kira senang cakap aku pun banyak copy paste gak sal kolesterol ni. ye lah.. nursing ni bukan belajar sal kolesterol je,random.. so for sure if nak tau details kena search sendiri gak..
hope benda ni sedikit sebanyak leyh lah membantu kan..
aku ade terbaca sal cuka kurma boleh kurangkan kolesterol dan darah tinggi.. cuka kurma/cuka epal.. 
maybe boleh try..
PETUA NI DARI hairul.com
Rawatan alternatif bagi menangani paras kolesterol yang tinggi boleh dilakukan dengan dua pendekatan, iaitu melalui bahan makanan dan suplemen yang diambil. Makanan yang telah dikenalpasti boleh membantu menurunkan paras kolesterol ialah makanan yang mengandungi fiber yang tinggi; makanan diperbuat daripada kacang soya seperti susu soya, tempe, tauhu, dsb.; sayur-sayuran; buah-buahan termasuk limau dan epal; kekacang; bijirian seperti oat, barli, flaxseed; makanan mengandungi omega-3 yang tinggi seperti ikan salmon, tuna, dsb.; dan elakkan pengambilan minyak trans seperti minyak sayuran yang separa hydrogenated danhydrogenated.

Suplemen (makanan tambahan) yang boleh dibeli di farmasi atau kedai ubat juga boleh membantu mengurangkan paras kolesterol dalam darah seperti bawang putih, guggulipid, beras yis merah, policosanal (dihasilkan oleh tebu), herba-herba lain seperti halia, kunyit dan rosemary.

another article
) Jambu batu

Jambu batu tergolong dalam kumpulan makanan berfungsi yang banyak mendatangkan manfaat kepada kesihatan manusia.

Bagaimanapun, pengambilan buah jambu batu perlu dibuat dalam jumlah yang mencukupi bagi memastikan khasiatnya berupaya memberi tindak balas kepada tubuh secara berkesan.

Ketua Unit Sains Pemakanan, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr. Rokiah Yusof berkata, orang ramai dinasihatkan supaya mengambil jambu batu sebanyak 400 gram sehari iaitu sebiji setengah selama empat minggu.buah itu perlu dimakan bersama kulit-kulitnya sekali kerana ia mengandungi khasiat yang tinggi.

Selain dimakan begitu sahaja buah jambu batu juga boleh dibuat jus tetapi cara penyediaannya perlu asli iaitu tidak ada gula di dalamnya.

Dr. Rokiah memberitahu, jambu batu sesuai diambil untuk amalan diet seimbang terutama bagi mereka yang mengalami masalah berat badan.

Beliau menasihatkan supaya buah jambu batu dijadikan sebagai amalan tetap dalam gaya pemakanan.

Katanya, bagi mereka yang menghadapi masalah paras kolesterol tinggi dalam darah, jambu batu boleh mengurangkan kolesterol iaitu 18.8 peratus dalam masa seminggu.

"Tetapi pesakit mestilah mengambil buah jambu batu setiap hari bagi memastikan keberkesanannya,'' ujar beliau

.2) Betik

Selain jambu batu, buah betik juga boleh menurunkan paras kolesterol sebanyak 19.2 peratus sekiranya diambil secara rutin dalam jangka waktu empat minggu.

Buah betik yang sudah dibuang biji dan kulitnya perlu diambil sebanyak 400 gram sehari.

3) Nanas

Nanas turut tergolong dalam kumpulan buah yang mengandungi vitamin yang tinggi dan ia boleh diambil dalam jumlah yang sama iaitu 400 gram.

Dr. Rokiah menjelaskan, asid yang ada dalam nanas membantu tubuh dan ia tidak memudaratkan mereka yang mengambilnya.

"Dalam nanas ada tambahan vitamin C dan nanas turut berfungsi sebagai antioksida.
"Malah nanas juga berupaya menurunkan paras kolesterol sebanyak 8.38 peratus dalam masa tiga minggu sahaja,'' katanya lagi.

4) Pisang emas

Bagi penggemar pisang emas pula mungkin ini merupakan berita gembira untuk anda kerana buah tersebut juga berfungsi mengurangkan paras kolesterol dalam darah.

Pisang emas boleh diambil sebanyak empat hingga lima biji sehari dalam tempoh empat minggu.

Bagaimanapun, pisang emas masih tidak dapat menandingi jambu batu yang disifatkan sebagai buah yang paling bagus diikuti dengan nanas, tembikai, belimbing dan betik.

Orang ramai dinasihatkan supaya mengambil lima jenis hidangan buah-buahan sehari kerana ia membekalkan vitamin, mineral dan serat kepada tubuh.

Kolesterol Rendah : 4 Cara untuk cepat mengurangkan kolesterol 

Menurut pakar, terdapat empat cara asas untuk mendapatkan kolesterol yang rendah seperti yang anda mahukan:

    
Makan diet yang sihat.
    
Bersenam
    
Menurunkan berat badan
    
Mengambil ubat - dalam sesetengah kes

tapi sebaiknye kan.. mula2 try dulu tahu Tahap Kolesterol Anda

Kolesterol adalah bahan lemak seperti yang beredar di dalam darah anda. Sesetengah daripadanya dibuat secara semula jadi oleh badan kita, dan selebihnya datang dari makanan yang kita makan.Terdapat dua jenis kolesterol yang utama: HDL dan LDL.

    
LDL adalah "kolesterol jahat." Ia boleh menyumbat arteri anda, meningkatkan risiko serangan jantung dan strok. Tahap sihat: Kurang daripada 100mg/dL.

    
HDL adalah "kolesterol baik." Apa yang baik tentang perkara ini? HDL melekat kepada kolesterol buruk dan pengiring ke hati, yang menapis ia keluar dari badan. Jadi HDL mengurangkan jumlah kolesterol jahat dalam sistem andaNombor sihat: 60mg/dL atau lebih tinggi.

    
Kolesterol secara umum adalah jumlah semua jenis kolesterol di dalam darah kita. Walaupun doktor anda masih boleh merujuk kepada angka ini, ia adalah kurang penting berbanding tahap HDL dan LDL. Tahap sihat: Kurang daripada 200 mg / dL.

    
Trigliserida pula bukanlah kolesterol, tetapi adalah satu lagi jenis lemak terapung di dalam darah anda. Sama juga seperti dengan kolesterol buruk, jika anda mempunyai paras trigliserida yang tinggi, ia akan meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular. Tahap sihat: Kurang daripada 150 mg / dL. 

Adakah anda terfikir tentang bagaimanakah cara untuk mengendalikan tahap kolesterol LDL, HDL dan trigliserida? Berikut adalah bagaimana untuk melakukannya.

1. Kolesterol Rendah dengan pemakanan yang sihat.


Anda mungkin telah mendengar tentang perkara di atas sebelum ini, tetapi makanan yang tinggi dengan lemak tepu dan sebahagian kecilnya tinggi kolesterol, meningkatkan paras kolesterol anda. Ini termasuk makanan seperti kuning telur, daging berlemak, dan produk tenusu penuh lemak.Plutzky mengesyorkan anda juga perlu mengurangkan asid lemak trans seperti yang sering yang terdapat di dalam makanan yang diproses dan digoreng.Pemakananan untuk jantung sihat harus diutamakan. Malah, sesetengah makanan yang dimakan secara sederhana - sebenarnya boleh memperbaiki paras kolesterol anda. Ia termasuk:

    
Ikan lemak, seperti tuna dan salmon
    
Kacang, terutama walnut dan badam
    
Oatmeal dan oat bran
    
Makanan yang diperkaya dengan stanols, seperti sesetengah marjerin dan jus oren 


Bagaimanakah diet membantu? Ia bergantung."Cara pemakanan mempunyai kesan yang berbeza-beza terhadap kolesterol rakyat," kata Roger Blumenthal MD, pengarah Pusat Kardiologi Pencegah di Sekolah Perubatan Johns Hopkins di Baltimore. "Sesetengah orang mendapatkan manfaat yang banyak daripada yang lain."Blumenthal mengatakan, cara pemakanan cenderung untuk membantu orang yang merendahkan trigliserida dan meningkatkan kolesterol HDL yang baik, tetapi ia adalah kurang berkemungkinan untuk mempunyai impak yang besar terhadap kolesterol LDL yang buruk.

2. Meningkatkan Kolesterol Dengan Senaman


Senaman adalah cara lain untuk memperbaiki paras kolesterol anda. Peningkatan aktiviti fizikal boleh mempunyai kesan yang baik terhadap kolesterol, merendahkan trigliserida (dan kolesterol jahat LDL sebahagian kecilnya), dan sekaligus meningkatkan kolesterol HDL yang baik anda.Sudah tentu, jenis senaman adalah terpulang kepada anda. Plotzky berkata tidak kira apa jua jenis aktiviti aerobik -  tetapi sesuatu yang dapat meningkatkan kadar jantung anda - adalah baik. Blumenthal mengatakan bahawa berjalan kaki sering merupakan cara terbaik bagi mereka yang baru hendak bermula."Saya menggalakkan orang ramai untuk membeli alat pengukur langkah $ 10 untuk mengira langkah-langkah mereka," kata Blumenthal"Ia adalah cara yang mudah untuk mengukur tahap usaha anda dalam mengawal kolesterol, dan ia adalah cara mudah untuk bekerja dan berjalan pada siang hari." 


3. Kurangkan Berat, Kolesterol Rendah

Berat badan berlebihan cenderung untuk membawa kepada paras kolesterol yang tidak sihat.Kehilangan berat badan boleh menurunkan kolesterol LDL buruk anda dan trigliserida. Ia juga boleh meningkatkan kolesterol HDL baik anda.Sudah tentu dengan mengambil produk penurunan berat badan dan juga senaman merupakan cara yang baik. Jadi jika anda sudah bertambah baik dari segi pemakanan dan mula bersenam, mengapa masih perlu mengurangkan berat badan?Kemudian anda perlu membuat beberapa penyesuaian lagi - secara beransur-ansur. Sebaik sahaja anda telah mengurangkan pengambilan lemak tepu, lemak trans, dan kolesterol, anda boleh memberi tumpuan kepada memotong kalori. Dalam masa yang sama, apabila anda telah mendapat ke dalam rutin senaman, anda boleh melangkah sehingga intensiti untuk kehilangan beberapa pound. 


4. Mengawal Kolesterol Dengan Ubat

Jadi apa yang berlaku jika pemakanan, senaman dan berat badan tidak cukup untuk membawa kolesterol anda di bawah kawalan? Doktor anda mungkin mengesyorkan ubat.Perubatan juga boleh menjadi pilihan pertama bagi orang-orang yang mempunyai faktor-faktor risiko yang lain."Jika anda mempunyai kolesterol tinggi dan penyakit jantung atau diabetes," kata Blumenthal, "bukti-bukti yang cukup jelas bahawa anda harus menggunakan ubat."Perubatan boleh mempunyai kesan dramatik pada kedua-dua tahap kolesterol anda dan kesihatan anda secara keseluruhan. "Orang ramai perlu memahami bahawa menggunakan ubat boleh mengurangkan risiko serangan jantung dan strok oleh 30-40%," kata Blumenthal.Beberapa jenis ubat boleh membantu, termasuk:

    
Statin, seperti Crestor, Lescol, Lipitor, Mevacor, Pravachol, dan Zocor. Statin biasanya pilihan pertama untuk perubatan. Mereka menghalang kesan enzim yang membantu membuat kolesterol. Mereka juga menurunkan kolesterol buruk oleh kekalahan 20-55%. Mereka mempunyai kesan sederhana trigliserida dan memberi rangsangan yang ringan kepada kolesterol baik anda.

    
Ezetimibe (Zetia) adalah kolesterol mengurangkan ubat baru yang berkurangan berapa banyak kolesterol badan menyerap. Ia boleh menurunkan kolesterol tidak baik sehingga 25%.Ezetimibe boleh digabungkan dengan statin untuk meningkatkan kesan merendahkan kolesterol.Vytorin adalah ezetimibe digabungkan dengan Zocor statin.

    
Niasin, didapati sebagai Niacor, Niaspan, dan Nicolar (antara lain), merendahkan kolesterol LDL dan trigliserida dan meningkatkan kolesterol HDL. Tahap LDL biasanya dipotong oleh 5-15% dan boleh dikurangkan sehingga 25%.

    
Resin asid hempedu suka Colestid, Sesungguhnya Cholest, Prevalite, Questran, dan WelChol.Mereka berpegang kepada kolesterol dalam usus dan mengelakkan ia daripada diserap. Mereka boleh menurunkan kolesterol LDL oleh 15-30%.

    
Asid Fibric seperti Atromid, Lopid, dan Tricor. Mereka terutamanya mengurangkan trigliserida anda dan juga boleh memberi rangsangan ringan kepada HDL anda. LDL terjejas sedikit sebanyak.Seperti mana-mana ubat-ubatan, ubat-ubatan untuk menurunkan kolesterol anda boleh mempunyai kesan sampingan. Berbincang dengan pembekal penjagaan kesihatan anda tentang risiko.Jika anda memutuskan untuk memerlukan ubat, bukanlah bermaksud perubahan gaya hidup anda telah gagal. Sesetengah orang yang mempunyai kolesterol yang tinggi , tidak hanya bertindak balas serta-merta dengan senaman dan pemakanan, tetapi dengan mengikuti perubahan gaya hidup,  membolehkan anda untuk mengambil dos perubatan yang lebih rendah .Empat Rawatan Kolesterol: Yang Adakah Terbaik?Rawatan yang terbaik berbeza dari seorang ke seorang. Orang yang berisiko rendah boleh cuba perubahan gaya hidup pertama dan hanya bergerak kepada ubat jika mereka memerlukannya. Lain-lain yang berisiko yang teruk mungkin memerlukan ubat, seperti statin, segera.Memang diakui, perubahan gaya hidup mungkin tidak mencukupi untuk menurunkan paras buruk LDL anda secara drastik."Aktiviti fizikal dan pemakanan yang lebih baik boleh menurunkan trigliserida anda dan meningkatkan [baik] kolesterol HDL," kata Plutzky. "Tetapi ia agak sukar untuk makan atau bersenam cara anda ke tahap yang lebih baik LDL."Tetapi itu tidak membuat perubahan gaya hidup mana-mana yang kurang penting atau memberi anda pas percuma untuk menjelirkan tentang rumah makan ais krim. Anda masih perlu untuk menjaga makan dengan baik dan bersenam."Senaman dan perubahan pemakanan mempunyai banyak manfaat kardiovaskular yang tidak akan muncul pada ujian kolesterol," kata Plutzky. Senaman, makan dengan baik, dan kehilangan berat badan boleh menurunkan tekanan darah, mengurangkan kadar jantung anda, dan mengurangkan risiko kencing manis dan penyakit-penyakit lain. Dan ingat bahawa matlamat sebenar anda adalah bukan semata-mata untuk tahap kolesterol yang lebih baik, tetapi risiko yang  rendah daripada mengalami penyakit kardiovaskular.Jika doktor anda tidak menetapkan statin, anda mungkin mempunyai perasaan bercampur-campur. Anda mungkin tidak suka idea berada di ubat untuk sepanjang hayat anda. Tetapi Blumenthal dan 
Plutzky menggesa orang untuk berfikir tentang manfaatnya."Keselamatan dan keberkesanan statin adalah hebat," kata Plutzky"Ia mungkin salah satu kemajuan besar perubatan kami setelah dalam tahun-tahun kebelakangan ini."DanBlumenthal meramalkan bahawa tidak lama lagi mereka boleh diambil seperti aspirin pencegahan kini - walaupun dalam orang-orang yang tidak mempunyai kolesterol yang tinggi oleh standard hari ini.Plutzky mengatakan bahawa kita telah datang jauh dalam memahami dan rawatan kami kolesterol tinggi."Kami mempunyai rawatan yang cemerlang dan selamat untuk kolesterol tinggi sekarang," kata Plutzky, "Apa-apa rawatan kepada rakyat yang mempunyai kolesterol yang benar-benar tinggi pada masa lalu telah diberikan. Jadi jika anda memerlukannya, ia adalah buka sesuatu yang memalukan untuk mengambil kesempatan daripada mereka. "



ok lah.. dah berjela2 dah artikel aku copy..
hope ley la kot membantu sikit sebanyak kan..
bubbyeee...


No comments:

Post a Comment